Ontstoken tandvlees

Bloedend tandvlees bij het tandenpoetsen, flossen, stoken en in sommige gevallen tijdens het eten kan duiden op ontstoken tandvlees. Uit onderzoek blijkt dat er een sterk verband is tussen chronisch ontstoken tandvlees en aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en diabetes. Het is dus belangrijk dat het tandvlees gezond blijft. Daarom is het van belang om uw gebit tweemaal per dag te poetsen en daarnaast eenmaal per dag tussen de tanden te reinigen. Is uw tandvlees ontstoken? De tandarts zal u adviseren een afspraak te maken bij de mondhygiënist in de praktijk.

De mondhygiënist kan door uw gebit grondig te reinigen tandvleesproblemen voorkomen. Ook zal de mondhygiënist instructies geven hoe u het gebit het best kunt onderhouden.

Heeft u last van ontstoken tandvlees?

Hoe ziet ontstoken tandvlees eruit en wat zijn de gevolgen?
De kleur van gezond tandvlees is roze. De kenmerken van ontstoken tandvlees, ofwel gingivitis, zijn roodheid, zwelling en een snellere bloeding. Gingivitis doet over het algemeen geen pijn. Daarom zijn de meeste mensen zich niet bewust van de onderliggende problematiek. Bij chronisch ontstoken tandvlees kan de ontsteking zich uitbreiden naar het kaakbot. Als reactie breekt het lichaam het kaakbot af. Dit noemen we parodontitis. Als deze ontsteking zich verder uitbreidt in het bot, kan dit uiteindelijk leiden tot bijvoorbeeld loszittende tanden. Daarom is het belangrijk om regelmatig een afspraak te maken bij de mondhygiënist om uw tandvlees gezond te houden.

Hoe kunt u ontstoken tandvlees voorkomen?

Ontstoken tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Het is dus van belang om het gebit goed schoon te houden en alle tandplak te verwijderen. Hiervoor kunt u gebruik maken van een goede (elektrische) tandenborstel, stokers, ragers en flossdraad. De voor u juiste middelen en een goede techniek zijn belangrijk voor het effectief verwijderen van alle tandplak. Tijdens uw bezoek kunnen de tandarts en de mondhygiënist hier meer informatie over geven.

Maak een afspraak bij HA Tandartsen in Groningen

Heeft u een vraag over de behandeling of wilt u een afspraak maken bij HA Tandartsen in Groningen? Neem dan contact met ons op door te bellen naar 050 211 04 66 of maak eenvoudig online een afspraak door op onderstaande button te klikken. Nog geen patiënt bij ons? Schrijf u dan eerst in.

Tandartspraktijk Groningen

HA Tandartsen